۵ تا از مهم ترین مدهای رنگی در فتوشاپ

مدهای رنگی در فتوشاپ
آنچه در این پست میخوانید

    فتوشاپ یکی از اون برنامه‌های پرطرفداریه که تقریبا هر کسی که یه ذره با دنیای طراحی و ویرایش عکس سر و کار داره، حتما باهاش آشناست. اگه تا حالا با فتوشاپ کار کرده باشی، احتمالا با اصطلاحاتی مثل مدهای رنگی برخورد داشتی. اما واقعا این مدهای رنگی چی هستن و چه کاربردهایی دارن؟ امروز می‌خوایم درباره پنج تا از مهم‌ترین مدهای رنگی در فتوشاپ صحبت کنیم و ببینیم هر کدوم به چه دردی می‌خورن و کجاها باید ازشون استفاده کنیم. پس اگه دوست داری حرفه‌ای‌تر بشی و با فوت و فن‌های فتوشاپ بیشتر آشنا بشی، این مقاله رو از دست نده!

     

    مهم ترین مدهای رنگی در فتوشاپ

    مهم ترین مد های رنگی در فتوشاپ

    1.مد رنگی RGB

    2.مد رنگی CMYK

    3.مد رنگی LAB

    4.مد رنگی Grayscale

    1. مد رنگی Bitmap

    مد رنگی RGB در فتوشاپ

    خب، بیایید درباره مد رنگی RGB توی فتوشاپ صحبت کنیم. این مد رنگی یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مدهای رنگیه که خیلیا باهاش سروکار دارن و ما توی دوره آموزش فتوشاپ حرفه ای مون هم زیاد درباره این مود رنگی صحبت کردیم. RGB مخفف سه رنگ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) هست. توی این سیستم، هر رنگی که ما می‌بینیم، از ترکیب این سه رنگ به وجود میاد.

    فرض کن داری یه تصویر توی فتوشاپ طراحی می‌کنی که قراره توی مانیتور، تلویزیون یا حتی گوشی نمایش داده بشه. اینجا مد RGB به کار میاد. دلیلش هم اینه که صفحه نمایش‌های دیجیتال بر اساس ترکیب نور این سه رنگ، تصاویر رو به ما نشون میدن. هر پیکسل توی صفحه نمایش یه مقدار از این سه رنگ رو داره و با تغییر دادن مقدار هر کدوم، می‌تونی رنگ‌های مختلف بسازی.

    مود رنگی RGB

    یکی از مزیت‌های اصلی مد RGB اینه که می‌تونی طیف وسیعی از رنگ‌ها رو بسازی و خیلی از رنگ‌های جذاب و زنده رو به راحتی به دست بیاری. این برای طراحی‌های دیجیتال مثل وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و گرافیک‌های دیجیتال خیلی مهمه.

    اما همیشه هم همه چی گل و بلبل نیست! مد RGB برای چاپ اصلا مناسب نیست. رنگ‌هایی که روی مانیتور می‌بینی، ممکنه وقتی چاپ می‌شن، کاملا متفاوت به نظر بیان. دلیلش هم اینه که چاپگرها از یه سیستم رنگی دیگه به اسم CMYK استفاده می‌کنن. پس اگه کار نهایی‌ات قراره چاپ بشه، باید به این نکته دقت کنی و از مد رنگی CMYK استفاده کنی.

    در کل، مد RGB برای هر چیزی که روی صفحه نمایش دیده میشه عالیه، ولی برای چاپ باید فکر دیگه‌ای کرد. حالا که با مد RGB آشنا شدی، می‌تونی توی پروژه‌های دیجیتالی‌ات بهتر عمل کنی و رنگ‌ها رو دقیق‌تر انتخاب کنی.

    حالت رنگی CMYK در فتوشاپ

    خب، حالا بریم سراغ مد رنگی CMYK که وقتی حرف از چاپ میشه، میشه پادشاه رنگ‌ها. CMYK مخفف چهار تا رنگه: فیروزه‌ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و سیاه (Key/Black). این مد رنگی توی صنعت چاپ خیلی کاربرد داره و دلیلش هم اینه که چاپگرها از همین چهار رنگ برای تولید تمام رنگ‌های دیگه استفاده می‌کنن.

    فرض کن می‌خوای یه پوستر یا بروشور طراحی کنی که قراره چاپ بشه. اینجا باید مد رنگی فایل‌ات رو روی CMYK بذاری. چون این مد رنگی طوری طراحی شده که رنگ‌ها وقتی چاپ می‌شن، نزدیک به همون چیزی باشن که توی فتوشاپ می‌بینی.

    یکی از خوبی‌های CMYK اینه که رنگ‌هایی که توی چاپ تولید می‌کنه، دقت و کیفیت بالایی دارن. مثلاً وقتی داری یه تصویر پرجزئیات رو چاپ می‌کنی، با استفاده از CMYK می‌تونی مطمئن باشی که رنگ‌ها دقیقا همونطوری که باید باشن، روی کاغذ میان.

    حالت رنگی CMYK

    اما یه نکته‌ای که باید بهش دقت کنی اینه که تعداد رنگ‌هایی که توی CMYK می‌تونی تولید کنی، کمتر از RGB هست. یعنی ممکنه بعضی رنگ‌های خیلی زنده و جذابی که توی صفحه نمایش می‌بینی، توی چاپ همونطوری نشون داده نشن. این موضوع ممکنه برای بعضی پروژه‌ها یه مقدار دردسرساز باشه.

    پس خلاصه بگم، اگه پروژه‌ات دیجیتالیه و قراره روی صفحه نمایش دیده بشه، از RGB استفاده کن. ولی اگه قراره چاپ بشه، حتماً مد رنگی رو بذار روی CMYK تا مطمئن بشی رنگ‌ها همونطوری که می‌خوای چاپ می‌شن. اینجوری هم خودت راضی می‌شی و هم نتیجه کارت حرفه‌ای‌تر به نظر میاد.

    مود رنگی LAB

    خب، حالا بریم سراغ مد رنگی LAB که شاید کمتر درباره‌ش شنیده باشی ولی برای حرفه‌ای‌ها خیلی کاربرد داره. LAB یه مد رنگیه که بر اساس درک انسانی از رنگ‌ها طراحی شده. این مد رنگی سه تا بعد داره: L برای روشنایی (Lightness) و a و b برای رنگ‌های سبز-قرمز و آبی-زرد.

    حالا شاید بپرسی این به چه درد می‌خوره؟ بذار یه مثال بزنم. فرض کن می‌خوای یه عکس رو ادیت کنی و رنگ‌ها رو دقیق تنظیم کنی. با استفاده از مد LAB می‌تونی رنگ‌ها رو به صورت مجزا از روشنایی تنظیم کنی. یعنی بدون اینکه روشنایی تصویرت به هم بریزه، می‌تونی رنگ‌ها رو تغییر بدی. این برای وقتی که می‌خوای رنگ یه چیزی رو عوض کنی ولی نمی‌خوای بقیه عکس تغییر کنه، عالیه.

    یکی دیگه از مزایای مد LAB اینه که می‌تونی رنگ‌ها رو خیلی دقیق‌تر از RGB و CMYK تنظیم کنی. برای همین، توی اصلاح رنگ و تصحیح نورپردازی تصاویر خیلی کاربرد داره. مثلاً اگه عکاسی حرفه‌ای باشی و بخوای رنگ‌های یه عکس رو دقیقاً همونطوری که توی واقعیت بودن، نشون بدی، مد LAB به کار میاد.

    البته یه نکته هم بگم، کار با مد LAB یه ذره پیچیده‌تره و نیاز به تمرین و تجربه داره. شاید اولش یه مقدار گیج‌کننده به نظر بیاد ولی وقتی دستت بیاد، می‌تونی کارهای فوق‌العاده‌ای باهاش انجام بدی.

    پس اگه دوست داری توی ویرایش رنگ‌ها حرفه‌ای‌تر بشی و دنبال دقت بیشتری هستی، حتماً مد LAB رو امتحان کن. شاید اولش یه خورده سخت باشه ولی مطمئن باش نتیجه‌ش ارزشش رو داره!

    مود رنگی LAB

     

    مد رنگی Grayscale در فتوشاپ

    حالا بریم سراغ مد رنگی Grayscale که یکی از ساده‌ترین ولی در عین حال کاربردی‌ترین مدهای رنگیه. همونطور که از اسمش پیداست، توی این مد رنگی، تصویر فقط با طیف‌های مختلف رنگ خاکستری نشون داده میشه. یعنی از سفید تا سیاه و هر چیزی که بین این دو هست.

    فرض کن می‌خوای یه عکس سیاه و سفید بسازی یا یه عکس رنگی رو به حالت سیاه و سفید تبدیل کنی. اینجا مد Grayscale به کارت میاد. توی این مد رنگی، هر پیکسل یه مقدار روشنایی داره که تعیین می‌کنه چقدر سفید یا چقدر سیاه باشه. این باعث میشه تا بتونی عکس‌های خیلی خاص و هنری ایجاد کنی.

    یکی از کاربردهای اصلی Grayscale توی عکاسی سیاه و سفید هست. این نوع عکاسی به خاطر کنتراست بالا و جزئیات بیشتری که می‌تونه نشون بده، خیلی محبوبه. مثلاً وقتی می‌خوای یه پرتره با احساسات قوی یا یه منظره با جزئیات برجسته رو نمایش بدی، تبدیل عکس به Grayscale می‌تونه تاثیرگذاری عکس رو بیشتر کنه.

    اما یه نکته‌ای که باید حواست بهش باشه اینه که توی مد Grayscale دیگه خبری از رنگ‌های متنوع نیست. یعنی اگه دنبال اینی که رنگ‌های مختلف رو توی تصویرت داشته باشی، این مد به دردت نمی‌خوره.

    به طور کلی، مد Grayscale برای وقتی که می‌خوای تمرکز روی جزئیات و کنتراست بالا باشه، خیلی خوبه. این مد به ویژه برای چاپ عکس‌های سیاه و سفید هم خیلی مناسب هست چون بافت‌ها و جزئیات رو خیلی خوب نشون میده.

    Grayscale حالت رنگی

     

    حالت رنگی Bitmap در فتوشاپ

    خب، حالا بریم سراغ مد رنگی Bitmap در فتوشاپ که شاید کمتر درباره‌ش شنیده باشی ولی خیلی جالبه. وقتی از مد Bitmap صحبت می‌کنیم، منظورمون یه تصویر سیاه و سفیده که هر پیکسل یا کاملاً سیاهه یا کاملاً سفید، بدون هیچ طیف خاکستری.

    فرض کن می‌خوای یه تصویر خیلی ساده و گرافیکی بسازی، مثل لوگو یا آیکون. اینجاست که مد Bitmap به کار میاد. این مد برای ایجاد تصاویری با کنتراست خیلی بالا و جزئیات دقیق خیلی مناسبه.

    یکی از کاربردهای اصلی مد Bitmap توی طراحی‌های وکتور و تصاویریه که قراره به صورت خطوط و نقاط دقیق نشون داده بشن. مثلاً اگه داری یه طرح برای چاپ سیلک‌ اسکرین یا چاپ حروف درست می‌کنی، مد Bitmap به دردت می‌خوره.

    اما یه نکته‌ای که باید بدونی اینه که توی مد Bitmap دیگه خبری از رنگ یا حتی طیف خاکستری نیست. یعنی تصویرت فقط دو رنگ داره: سیاه و سفید. این باعث میشه که تصاویر توی این مد خیلی ساده و بدون جزئیات رنگی باشن.

    تبدیل یه تصویر به مد Bitmap هم خیلی ساده‌ست. توی فتوشاپ، اول باید تصویرت رو به Grayscale تبدیل کنی و بعدش می‌تونی اون رو به مد Bitmap ببری. وقتی این کار رو انجام دادی، فتوشاپ ازت می‌پرسه که از چه روشی برای تبدیل استفاده کنی، مثل روش “50% Threshold” که هر پیکسلی که روشن‌تر از یه حد خاصی باشه رو سفید می‌کنه و بقیه رو سیاه.

    به طور کلی، مد Bitmap برای کارهایی که نیاز به دقت بالا و کنتراست شدید دارن خیلی خوبه. اما باید حواست باشه که این مد برای تصاویر پیچیده و رنگارنگ اصلاً مناسب نیست.


    Bitmapمود رنگی

     

    مد رنگی Indexed Color

    مد رنگی Indexed Color یکی از اون چیزاست که شاید اسمش به گوشت نخورده باشه، ولی خیلی کاربردی و مفیده! وقتی می‌خوای حجم فایل تصویر رو کم کنی و سرعت بارگذاریش رو بالا ببری، این مد رنگی می‌تونه به کارت بیاد.

    مد رنگی Indexed Color چیه؟

    خیلی ساده بخوام بگم، توی این مد رنگی، تعداد رنگ‌های تصویر محدود می‌شه. یعنی مثلا اگه تصویرت پر از رنگ‌های مختلفه، فتوشاپ میاد و فقط از یک پالت خاص از رنگ‌ها استفاده می‌کنه. این باعث می‌شه که حجم فایل تصویرت کمتر بشه.

    کجاها به درد می‌خوره؟
    • وبسایت‌ها: وقتی می‌خوای یه تصویر رو توی سایتت بذاری و نمی‌خوای که صفحه سایت کند بشه، این مد خیلی به درد می‌خوره.
    • برنامه‌های سبک: توی برنامه‌هایی که فضای ذخیره‌سازی محدوده، تصاویر با حجم کمتر یه نعمت حساب می‌شن.
    خوبی‌هاش
    • حجم کمتر: با محدود کردن تعداد رنگ‌ها، حجم فایل تصویرت به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کنه.
    • سرعت بارگذاری بالا: تصاویر با حجم کمتر سریع‌تر بارگذاری می‌شن و این برای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها عالیه.

    بدی‌هاش

    • کاهش کیفیت: چون تعداد رنگ‌ها محدود شده، ممکنه جزئیات و کیفیت تصویر یه مقدار افت کنه. مخصوصاً توی تصاویری که تنوع رنگی بالایی دارن.
    چطوری استفاده کنیم؟

    اگه می‌خوای تصویرت رو به مد Indexed Color تبدیل کنی، توی فتوشاپ از مسیر Image > Mode > Indexed Color استفاده کن. یه پنجره باز می‌شه که می‌تونی پالت رنگ و تنظیمات دیگه رو انتخاب کنی.

    سخن پایانی

    خب، اینم از مدهای رنگی مختلف در فتوشاپ! حالا که با RGB، CMYK، LAB و Grayscale و Indexed Color آشنا شدی، می‌تونی راحت‌تر تصمیم بگیری که کدوم مد رنگی برای پروژه‌هات مناسبه. هرکدوم از این مدها ویژگی‌های خاص خودش رو داره و بسته به نوع کاری که می‌خوای انجام بدی، می‌تونی ازشون استفاده کنی.

    یادت باشه که مد RGB برای طراحی‌های دیجیتالی و نمایش‌های روی صفحه مناسب‌تره، CMYK برای چاپ و طراحی‌های چاپی بهترین انتخابه، LAB برای دقت بالا در ویرایش رنگ‌ها عالیه، و Grayscale هم برای عکس‌های سیاه و سفید و جزئیات هنری کاربردی‌ست.


    به این آموزش چه امتیازی میدی؟

    میانگین امتیازات / 5. تعداد رای ها

    تو اولین نفری باش که بهمون امتیاز میدی !

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    آموزش پرامپت نویسی

    هر آنچه که باید درباره پرامپت نویسی بدانید!

    آنچه در این پست میخوانید تا حالا شده با یه ربات چت کنی و حس کنی داره باهات همکلام میشه؟…

    بیشتر بخوانید
    حذف سوژه از عکس در فتوشاپ

    آسون ترین روش حذف سوژه از عکس در فتوشاپ

    آنچه در این پست میخوانید خب دوستان گرافیست و عکاس، امروز می‌خوایم یه ترفند خفن فتوشاپ رو یاد بگیریم که…

    بیشتر بخوانید
    سایت های ساخت واترمارک

    ۴ تا از بهترین سایت های ساخت واترمارک که نمیدانستید!

    آنچه در این پست میخوانید خسته‌ای از اینکه زحمتت برای ساختن یه اثر هنری بی‌نظیر، با یه کپی ساده زیر…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    آواتار کاربر کاربر مهمان sadra ۷ مرداد ۱۴۰۳

    سلام وقتی میخوام یه طراح cmyk رو داخل موبایل بفرستم ، رنگ طرحم بهم میریزه ، راهی هست که با همون مود رنگی داخل موبایل ارسال بشه؟

    محمد جواد احمدی ۸ مرداد ۱۴۰۳

    سلام وقت بخیر ، باید از طریق save for web فتوشاپ خروجی بگیرید

    آواتار کاربر کاربر مهمان الهه ۷ مرداد ۱۴۰۳

    سلام ، برای طراحی کارت ویزیت باید از کدوم مود رنگی در فتوشاپ استفاده کنم؟

    محمد جواد احمدی ۸ مرداد ۱۴۰۳

    سلام مود رنگی cmyk