تفاوت رنگ بندی CMYK و RGB چیه؟

تفاوت رنگ بندی CMYK و RGB
آنچه در این پست میخوانید

    رنگ‌ها همواره جزئی حساس و فراگیر از زندگی ما بودن. اونها به تصاویر، طرح‌ها و ایده های ما جلوه میدن و زندگی رارو با طیف گسترده‌ای از جذابیت و رونق برخوردار میکنن. اما، آیا تا به حال به این فکر کردین که در هر جا و در هر زمان، رنگ‌ها به چه شکلی تولید میشن؟ آیا تفاوت رنگ بندی CMYK و RGB رو میشناسین و کاربردهای گوناگون اونها رو درک میکنین؟

    در این مقاله، به دنیای جذاب و پر رمز و راز سیستم های رنگی روانه میشیم. از گرمای خیره‌کننده قرمز  گرفته تا تازگی و شادی و و سرسبزی رنگ سبز ؛ پس همراه ما باشین تا به دنیای تفاوت‌های میان سیستم رنگی RGB و CMYK سفر کنیم و به کاربرد اونها در دنیای دیجیتال و چاپ نگاهی بیندازیم.

    در این مقاله ، خواهیم فهمید که سیستم رنگی RGB چگونه با نور به صورت جمعی کار میکنه و چرا برای دنیای دیجیتال و وب بهترین گزینه هست. به طور همزمان، در دنیای تیرگی و نیرومندی سیستم رنگی CMYK گمراه میشیم و  میبینیم که چگونه با کاهش نور و رنگ‌های جوهری، میتونه اثرات زیبایی در دنیای چاپ خلق کنه.

    در این مقاله، با توضیح ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های برجسته بین سیستم رنگی RGB و CMYK، ابزارهایی در دست خواهید داشت تا دنیای رنگ‌ها را به نحوی جذاب‌تر و زیباتر بیان کنین.

    سیستم رنگی RGB چیه؟

    سیستم رنگی RGB مخفف کلمات Red (قرمز)، Green (سبز) و Blue (آبی) هست. این سیستم رنگی برای نمایش رنگ‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی و نمایشگرها استفاده میشه. در سیستم RGB، هر رنگ با ترکیب مقادیر مختلف سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی تولید میشه. با ترکیب همزمان این سه رنگ، میشه تقریباً هر رنگ دیگری رو تولید کرد.

    در رنگبندی RGB، مقادیر رنگ بین 0 تا 255 قرار میگیرن. به عنوان مثال، مقدار صفر به معنای کمتر بودن رنگ مورد نظره و مقدار 255 به معنای حداکثر رنگ قابل نمایشه. مقادیر بین این دو مقدار نشان‌دهنده تنظیمات مختلف رنگیه . به عنوان مثال، RGB (255، 0، 0) نشانگر رنگ قرمز پررنگه ، در حالی که RGB (0، 255، 0) رنگ سبز پررنگ و RGB (0، 0، 255) رنگ آبی پررنگ رو نشون میده.

    سیستم RGB با استفاده از ترکیب مقادیر این سه رنگ اصلی، محدوده وسیعی از رنگ‌ها رو تولید میکنه. با تغییر مقادیر این سه رنگ، میشه تنظیمات مختلف رنگی رو ایجاد کرد و به صورت دقیقی رنگ‌ها رو تنظیم کرد. سیستم RGB بیشتر در محیط‌های دیجیتالی، از جمله تصاویر و ویدئوها، استفاده میشه.

    توجه کنید که سیستم RGB در عمل به صورت نسبی به استفاده از ترکیب رنگ‌های نوری میپردازه ، در حالی که سیستم CMYK برای نمایش رنگ‌ها در چاپ وسایل چاپی استفاده میشه و بر اساس ترکیب رنگ‌های جوهری عمل میکنه.

    در  پایین نکات کلیدی مربوط به سیستم رنگی RGB قراره بهتون بگیم:

    الف. رنگ های تشکیل دهنده: در سیستم رنگی RGB، رنگ‌ها با افزودن شدت‌های مختلف نور قرمز، سبز و آبی با یکدیگر ایجاد میشن. هنگامی که تمام رنگ‌ها رو به شدت بالایی تنظیم کنیم، نتیجه اون سفید خالص میشه، در حالی که عدم وجود نور در هر سه کانال، سیاه خاموش رو به دست میاره.

    ب. محدوده رنگ: سیستم رنگی RGB یک طیف رنگ وسیع داره و میتونه رنگ‌های پرشور و اشباع شده رو ، به ویژه در دامنه روشنایی بالا، تولید کنه. این سیستم رنگ بندی برای نمایش تصاویر و گرافیک‌ها در صفحات نمایش دیجیتالی، مناسبه.

    ج. کاربردهای دیجیتال: سیستم رنگی RGB مدل رنگی استاندارد برای محتواهای دیجیتالیه ، از جمله وبسایت‌ها، گرافیک‌های رسانه‌های اجتماعی، هنر دیجیتال و ارائه‌های چندرسانه‌ای.

    تفاوت‌های میان سیستم رنگی RGB و CMYK

    یک آموزش جذاب دیگه!

    آموزش عوض کردن رنگ لباس در فتوشاپ | فقط در یک دقیقه!🤯

    سیستم رنگی CMYK چیه؟

    سیستم رنگی CMYK مخفف کلمات Cyan (فیروزه‌ای)، Magenta (ارغوانی)، Yellow (زرد) و Key (مشتق از black و به معنای سیاه) هست. این سیستم رنگی برای چاپ و تولید رنگ‌های چاپی استفاده میشه .

    در سیستم CMYK، هر رنگ با ترکیب مقادیر مختلف سه رنگ اصلی یعنی Cyan، Magenta و Yellow تولید میشه. با ترکیب همزمان این سه رنگ، میشه تقریباً هر رنگ دیگری رو درست کنین. در این سیستم، قرمز، سبز و آبی به صورت خلاصه ترکیبی از رنگ‌های فوق محسوب میشن.

    حرف(Key) در CMYK به سیاه (Black) اشاره داره. استفاده از رنگ سیاه جداگونه به علت کاربردهای متعددی در چاپ و کاهش هزینه‌ها در تولید چاپ، صورت میگیره. استفاده از رنگ سیاه جداگونه به جای ترکیب رنگ‌های Cyan، Magenta و Yellow برای تولید  رنگ سیاه، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، باعث بهبود کیفیت و عمق رنگ میشه.

    مقادیر کمتر فیروزه‌ای(Cyan)، ارغوانی(Magenta)، زرد (Yellow) و سیاه (Black) باعث ایجاد رنگ‌های روشن‌تر و رنگی میشه . به طور معمول، مقدار 0 در هر یک از رنگ‌ها نشانگر نبود اون رنگ هست، در حالی که مقدار بالاتر (مثلاً 100) نشانگر حداکثر تراکم رنگه.

    در ادامه قراره نکات کلیدی مربوط به سیستم رنگی CMYK رو بهتون بگیم:

    الف. مدل رنگی کاهشی: در سیستم رنگی CMYK، رنگ‌ها با کاهش نور از پس زمینه سفید ایجاد میشن. هنگام ترکیب تمام رنگ‌ها با درصد بالا، نتیجه یک سیاه قهوه‌ای تیره هست، به جای سیاه خالص.

    ب. محدوده رنگ: سیستم رنگی CMYK محدوده رنگ کوچکتری نسبت به RGB داره، اصلی‌ترین دلیل اون محدودیت‌های جوهرهای چاپی هست. این سیستم نمیتونه رنگ‌های بسیار روشن یا پرشور رو به طور دقیق تولید کنه.

    ج. کاربردهای چاپ: سیستم رنگی CMYK مدل رنگی استاندارد برای تولید چاپه، زیرا رنگ‌ها رو ا به طور دقیق بر روی کاغذ نمایش میده. از این مدل رنگی در چاپ تجاری، چاپ افست و سایر فرایندهای چاپ استفاده میشه.

    تفاوت‌های میان سیستم رنگی RGB و CMYK

    نکات مهم برای استفاده از رنگبندی RGB و CMYK

    تبدیل رنگ‌ها بین سیستم رنگی RGB و CMYK میتونه به دلیل تفاوت در محدوده‌های رنگی اونها چالش‌ها ایجاد کنه. هنگام آماده‌سازی آثار دیجیتالی برای چاپ، مهمه به موارد زیر توجه کنین:

    الف. تغییر رنگ: هنگام تبدیل RGB به CMYK، برخی رنگ‌ها ممکنه تغییر کنن و در نتیجه تفاوت‌های ظریفی بین نسخه اصلی و نسخه چاپ شده باشه. در هنگام طراحی، مهمه این تفاوت‌ها رو پیش بینی کنین و در طول فرآیند طراحی تنظیمات مربوطه رو برای اونها اعمال کنین.

    ب. پروفایل رنگ: هر دو سیستم رنگی RGB و CMYK دارای پروفایل‌های مختلفی مانند sRGB و Adobe RGB برای RGB و SWOP و Fogra برای CMYK هستن. استفاده از پروفایل‌های مناسب باعث تأمین نمایش رنگی یکنواخت در دستگاه‌ها و فرآیندهای چاپ مختلف میشه.

    ج. نمایش نرم: نمایش نرم عمل شبیه‌سازی کردن نحوه نمایش رنگ‌ها در چاپ با استفاده از یک پروفایل CMYK خاصه . این روش کمک میکنه تا تغییرات رنگی ممکن و تنظیمات لازم برای دستیابی به نتیجه چاپ مطلوب انجام  بشه که از این روش بیشتر در چاپخونه ها  برای چاپ های حرفه ای و دقیقه استفاده میشه.

    CMYK در چه کارهایی استفاده میشه ؟

    فضای رنگی CMYK در چاپ کتاب، مجله، بروشور، کارت ویزیت و سایر محصولات چاپی استفاده میشه. برای طراحی کارت ویزیت هم باید مود رنگی رو بر روی  CMYK بذارین .چاپگرها و ماشین‌های چاپ با استفاده از چهار رنگ CMYK قادر به تولید تمام رنگ‌های لازم برای تصویر مورد نظر هستن. این فضای رنگی مخصوصاً برای چاپ با کیفیت بالا و حفظ جزئیات رنگی مناسبن.

    RGB در چه کارهایی استفاده میشه ؟

    فضای رنگی RGB مخفف عبارت Red، Green و Blue هست. این فضای رنگی برای نمایش رنگ در صفحات وب، نمایشگرها و دوربین‌های دیجیتال استفاده میشه. برای طراحی پوستر هایی که نیاز به چاپ ندارن و فقط بر روی موبایل نمایش داده میشن باید از این مود رنگی استفاده کنین.

    یک آموزش جذاب دیگه!

    هرآنچه که درباره لوگوتایپ باید بدانید!

    محدودیت های سیستم رنگی CMYK

    با وجود تنوع زیاد رنگ‌های قابل تولید با مدل CMYK، این مدل نمیتونه تمامی رنگ‌های موجود در طبیعت و واقعیت رو تولید کنه. به عبارت دیگر، برخی از رنگ‌ها، به ویژه رنگ‌های نوری مانند زرد نیمه تراکم و قرمز نوری، با دقت مطلوبی توسط این مدل تولید نمیشن.

    محدودیت های سیستم رنگی RGB

     مدل RGB نمیتونه تمامی رنگ‌ها رو به صورت دقیق و واقعی تولید کنه. برخی از رنگ‌ها، به ویژه رنگ‌هایی که در طیف نوری وجود دارن، با دقت کمتری توسط این مدل نمایش داده میشه و به ویژه این مود رنگی اصلا به درد چاپ نمیخوره.

    سخن آخر

     در مقاله “تفاوت رنگ بندی CMYK و RGB چیه؟” به معرفی تفاوت ها میان سیستم رنگ بندی CMYK و RGB  پرداختیم.

    درک این تفاوت‌ها و مزایا و محدودیت‌های هر دو سیستم رنگی برای طراحان، عکاسان و هر کسی که در رسانه‌های دیجیتالی و چاپی فعالیت میکنه، بسیار حائز اهمیته.

    سیستم رنگی RGB با پایه‌گذاری بر نور، برای نمایش رنگ‌ها در دنیای دیجیتال مناسبه و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها رو ارائه میده. اما هنگام تبدیل به سیستم رنگی CMYK برای چاپ، نیاز به توجه به تفاوت‌های رنگی و تنظیمات مربوطه برای صنعت چاپی هست. سیستم رنگی CMYK برای چاپ و صنعت چاپ بکار میره و با استفاده از رنگ‌های جوهری، اثرات و جزئیات بیشتری رو به تصاویر میبخشه.

    در نهایت، برای بهره‌برداری کامل از قدرت رنگ و ایجاد نتایج حرفه‌ای و هماهنگ در طراحی و چاپ، توجه به تغییرات رنگی در هنگام تبدیل بین سیستم رنگی RGB و CMYK و استفاده از پروفایل‌های رنگ مناسب بسیار مهمه.

    در دنیایی پر از رنگ و خلاقیت، این دانش و آگاهی از سیستم‌های رنگی، ما رو به سوی خلق آثار هنری و تصاویری منحصر به فرد همراه میکنه. با استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها و تفاوت‌های سیستم‌های رنگی، میتونیم دنیایی رنگارنگ و زیبا را خلق کنیم و ارتباط بین ایده‌ها و هنر رو تقویت کنیم.

    اگر شما هم تفاوت ها و نکات مهم دیگه ای بین این دو سیستم رنگی سراغ دارین در قسمت کامنت های این مقاله با دوستان آموزش گرافیکی خودتون به اشتراک بگذارین . همچنین میتونین جدیدترین مقالات آموزش های فتوشاپ رو در وب سایت آکادمی آموزش گرافیک مطالعه کنین.

    بله، اکثر نمایشگرها و تلویزیون‌ها از فضای رنگی RGB برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند.

    خیر، فضای رنگی CMYK برای چاپ و مطبوعات استفاده می‌شود و بر روی صفحات وب قابل استفاده نیست.

    بله، بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر امکان باز کردن و ویرایش تصاویر CMYK را دارند.

    از این مقاله خوشت اومد ؟ با دوستات به اشتراک بگذار.

    تلگرام
    واتساپ
    توئیتر
    ایمیل
    5/5 - (1 امتیاز)

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
    مدهای رنگی در فتوشاپ

    5 تا از مهم ترین مدهای رنگی در فتوشاپ

    آنچه در این پست میخوانید فتوشاپ یکی از اون برنامه‌های پرطرفداریه که تقریبا هر کسی که یه ذره با دنیای…

    بیشتر بخوانید
    بهترین ورژن فتوشاپ

    بهترین ورژن فتوشاپ کدومه؟ (آپدیت 2024)

    آنچه در این پست میخوانید امروز می‌خوایم یه گپ دوستانه در مورد یکی از بهترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای دنیا داشته…

    بیشتر بخوانید
    هوش مصنوعی فریپیک

    تحول در دنیای طراحی با هوش مصنوعی فریپیک: نگاهی به Reimagine

    آنچه در این پست میخوانید  امروز می‌خوایم درباره‌ی یکی از موضوعات داغ و جذاب این روزها صحبت کنیم؛ هوش مصنوعی…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    آواتار کاربر کاربر مهمان رضا 30 جولای 2023

    برای طراحی پوستر هایی که هم قراره چاپ بشه و هم قراره در صفحه موبایل نمایش داده بشه باید از کدوم مود رنگی در فتوشاپ استفاده کنم؟

    محمد جواد احمدی 30 جولای 2023

    سلام برای طراحی ابتدا از مود رنگی CMYK استفاده کنید تا نسخه چاپی شما مشکل رنگ نداشته باشد ، سپس برای نمایش در موبایل از خروجی save for web
    در فتوشاپ استفاده کنید تا مود رنگی رو تبدیل RGB کنه

    آواتار کاربر کاربر مهمان hasti 30 جولای 2023

    سلام میخواهم یک بنر تسلیت طراحی کنم ، باید از کدوم مود رنگی استفاده کنم و اینکه رزولوشن چند باید باشد؟

    محمد جواد احمدی 30 جولای 2023

    سلام ، باید از مود رنگی CMYK و زولوشن 72 پیکسل استفاده کنید